باران مطالب

...اینجا هر چیزی میتونه باشه...

باران مطالب

...اینجا هر چیزی میتونه باشه...

علل فراموشی

گذشت زمان: به کار نبردن آموخته ها می تواند به عنوان عامل مهمی در فراموشی مورد توجه قرار گیرد . گرچه عدم استفاده از اموخته ها و یادگیریهای قبلی ممکن است باعث فراموشی کامل نشود , اما ازمیزان یاد اوری ان بطور جدی می کاهد. تکرار یک موضوع و یا به کار بستن ان از قوانین مهم دیگری است. عدم تکرار اموخته های قبلی نیز می تواند عامل مهم فراموشی باشد.
آن دسته از اموخته های قبلی که کاربردی است و یادگیرینده همواره به گونه ای از آنها بهره می گبرد, نه تنها فراموش نمی شود, بلکه با گسترش معلومات و تجارب فرد , غنی تر و پردوامتر می گردد.
تداخل مطالب: یکی دیگر از عوامل موثر در فراموشی , تداخل بین آموخته های قبلی , فعلی و بعدی است. تداخل زمانی صورت می گیرد که حافظه مربوط به یک فعالیت در اثر فعالیت دیگر ذهنی تضعیف می شود, بدین معنا که یادگیری قبلی , اثر گذاشته , از یاداوری ان جلوگیری می کند. همواره بخشی از مطالب و موضوعاتی را که می اموزیم به دلیل تراکم اموخته های جدید فراموش می کنیم .
تداخل مطالب زمانی بیشتر مشهود خواهد بود که دو فعالیت شباهت زیادی به یکدیگر داشته باشند. فراموشی در خواب کندتر از زمان بیداری است, چرا که تداخل مطالب صورت نمی پذیرد.
برای جلوگیری ازتداخل بهتر است شبها (پیش از خوابیدن ) به حفظ کردن بعضی از مطالب مورد نظر بیردازیم.
اضطراب انسان زمانی که دچار اضطراب و هیجان زدگی شدید باشد ممکن است در یاداوری مطالب و موضوعات ذهنی دچار مشکل شود . هیجان ,ترس و اضطراب نه تنها بر حافظه انسان تاثیر سوء می گذارد و موجب می شود که بعضا انسان مطالبی را که می خواهد بازگو کند یا بنویسد فراموش کند, بلکه موجبات اختلال جدی در قدرت , استدلال , توجه و ادراک صحیح را نیز فراهم می آورد.
عجله وشتاب تعجیل در یادآوری مطالب و پاسخگویی به سئوالات ممکن است موجب فراموشیهای زودگذر بشود. مثلا وقتی که از دانش اموزی سئوال شده , از او خواسته می شود که سریعا و بلافاصله جواب لازم را بدهد ممکن است به خاطر شتاب زدگی و عجله و اضطراب ناشی از شرایط به وجود امده , دچار فراموشی شود. بدیهی است اگر به دانش اموز فرصت فکر کردن داده شود , امکان ارائه پاسخ درست افزایش پیدا می کند. همیشه عجله وشتاب مانع جست وجوی ذهنی و یاداوری مطالب است . لذا شایسته است به هنگام امتحانات , بخصوص در زمان ازمون شفاهی با توجه به این مهم , به دانش اموزان فرصت اندیشیدن , تامل و جستجوی ذهنی بیشتری داده شود.
تغییر محیط تغییر محیط نیز می تواند زمینه های فراموشی را فراهم سازد. همواره تجربه ها و رویدادها با محیط وابستگی پیدا می کنند. هنگامی که فرد در محیط خاصی قرار گرفته , تجارب تازه ای پیدا می کند,در هر محیط و شرایط مشابهی ناخوداگاه خاطره ان تجربه ها و رویدادها در ذهن او متبلور می شود. به عبارت دیگر محیط به یک معنا می تواند یاداور اموخته ها , تجارب گذشته و رویداد ها باشد. لذا تغییر محیط زندگی و تلاش روزمره انسان می تواند موجبات فراموشی رافراهم سازد.
خلاصه کلام اینکه عواملی همچون گذشت زمان , فاصله ای که بین فراگیری مطالب و یاداوری پدیدار می شود, عدم تکرار و کاربرد اموخته ها , دخالت سایر فعالیتهای ذهنی ,نامفهوم بودن موضوعات یادگیری , کیفیت نامطلوب ارائه مطالب به توسط یاد دهنده , کم ارزش بودن موضوع یادگیری , تفاوتها فردی یادگیرندگان از نظر هوشی (بهره هوشی پایین تر از متوسط ) و شرایط عاطفی و روانی فرد می تواند موجبات فراموشی را در انسان فراهم کند.

راه های تقویت حافظه

راه های تقویت حافظه

آیا تا به حال اتفاق افتاده است که نام کسی را که سابقاً ملاقات کرده بودید فراموش کنید؟ یا فراموش کنید فلان وسیله را کجا گذاشته اید یا آیا در ماشین را قفل کردید یا نه؟

مطمئناً چنین اتفاقاتی برای شما هم افتاده است. اما اگر این از دست دادن حافظه مکرراً اتفاق بیفتد و شما توانایی تمرکزتان را از دست بدهید، چه می شود؟

 

متاسفانه، از دست رفتن حافظه و بالا رفتن سن رابطه ای مستقیم دارند. در اوایل 20 سالگی، مغز شروع به از دست دادن بعضی سلول های عصبی می کند و بدن کمتر مواد شیمیایی مورد نیاز مغز برای درست کار کردن را تولید می کند.

خوشبختانه، شما کارهای زیادی می توانید انجام دهید تا این جریان را کندتر کنید. در اینجا به چند نکته اشاره می کنیم تا با رعایت آن بتوانید حافظه تان را تقویت کنید.

1- غذاهای سالم بخورید

استفاده از یک رژیم غذایی سالم و مناسب نه تنها برای جسمتان مفید است، بلکه برای مغز و حافظه تان نیز لازم است. بر طبق نظرات آکادمی عصب شناسی آمریکا، خوردن میوه ها و سبزیجاتی که حاوی میزان زیادی آنتی اکسیدان هستند؛ مثل توت ها، مرکبات، اسفناج، هویج، کلم بروکلی، گوجه فرنگی و سیب زمینی شیرین می تواند تا 11 درصد احتمال سکته را پایین بیاورد.

تحقیق دیگری نشان می دهد که آنتی اکسیدان ها و پلی فنول های موجود در ذغال اخته و انگور می تواند توانایی ارتباط سلول های مغزی را با یکدیگر بالا برده و خطر آسیب رسیدن به آنها را پایین آورد.

به جز میوه و سبزیجات، مواد دیگری مثل کارکامین و همچنین ویتامین های B مثل نیاکتین و اسید فولیک نیز در این زمینه کمک کننده هستند و خطر ابتلا به آلزایمر را پایین می آورند.

2- از نوشیدن مشروبات الکلی خودداری کنید

همه می دانند که نوشیدن مشروبات الکلی باعث از دست دادن حافظه به طور موقت می شود. اما محققین دریافته اند که می تواند عوارض طولانی مدت نیز داشته باشد و روی سلول های مغزی تاثیر بگذارد. تاثیر موقتی آن رابطه ای نزدیک با میزان مصرف نوشیدنی دارد. هرچه میزان بیشتری بنوشید، حافظه تان کندتر خواهد شد.

3- جسمتان را ورزش دهید

همه ی ما می دانیم که برای روی فرم نگاه داشتن هیکل و بدنمان باید ورزش کنیم. اما آیا می دانستید که ورزش کردن باعث تقویت حافظه تان نیز می شود؟

ورزش های قلبی-عروقی مانع از دست رفتن حافظه می شود. پزشکان بر این عقیده اند که علت آن است که ورزش گردش خون را در مغز بالا می برد و نمی گذارد بافت های عصبی مغز با بالا رفتن سن به سرعت از بین بروند.

حتماً لازم نیست که دونده ی دوی ماراتن باشید تا حافظه تان تقویت شود. ورزش های جسمی-فکری نیز می توانند با از دست رفتن حافظه مقابله کنند.

4- فکرتان را ورزش دهید

ورزش دادن به فکرتان و به رشد مغزتان کمک می کند. با فعال نگاه داشتن مغزتان، سلول های عصبی مغزتان را ترغیب می کنید تا ارتباطات جدید ایجاد کنند. این مسئله به جز بالا بردن قدرت یادآوری، ظرفیت حافظه را هم بالا می برد و مانع از دست رفتن حافظه می شود.

کارهای بسیاری می توانید برای ورزش دادن و فعال کردن مغزتان انجام دهید. کارهای ساده ای مثل حل جدول، بازی شطرنج و مطالعه کردن از آن دسته هستند. گرفتن آموزش های جدید مثل یادگیری زبانی خارجی یا یک آلت موسیقی نیز می تواند مفید باشد.

5- از مکمل های تقویت کننده حافظه استفاده کنید

علم خیلی وقت است که فایده ی بعضی مکمل های غذایی مثل روی و اسید فولیک را برای تقویت حافظه دریافته است. مکمل های دیگری نیز شناخته شده اند که می توانند به تقویت حافظه کمک کرده و مانع از دست رفتن حافظه با بالا رفتن سن شوند.

ترکیبات این مکمل ها از این قرار است:

آنتی اکسیدان ها که رادیکال های آزاد مخرب را از بین می برند و گیاهانی که سلول های عصبی را از آسیب محافظت می کنند.

مواد مغذی که اکسیژن و گلوکز مغز را بالا می برند.

گیاهانی که به تولید انتقال دهنده های عصبی کمک می کنند.

مکمل های که باعث تقویت حافظه می شوند از این قبیل اند:

جینکو بیلوبا

نام گیاهی بسیار مشهور است که از سالیان دور به عنوان دارویی سنتی برای تقویت حافظه استفاده می شده است. خاصیت آنتی اکسیدانی قوی دارد و می تواند از آسیب رسیدن به رگ های خونی در مغز جلوگیری کند. همچنین می تواند جریان خون را در مغز بالا ببرد و با حفظ قابلیت ارتجاعی رگ ها، اکسیژن و مواد مغذی را به سلول ها برساند.

ویتامین های B

از ویتامین های B در بسیاری از عملیات متابولیک بدن استفاده می شود و برای سلامتی عمومی بدن بسیار لازم هستند. در رابطه با مغز دو تا از این ویتامین ها اهمیت بیشتری پیدا می کنند: ویتامین B12 و اسید فولیک.

ویتامین B12 برای حفظ غلاف میلین(ماده ی سفید چربی که غلاف بعضی اعصاب را می پوشاند و باعث می شود که به درستی کار کنند).

اسید فولیک هم ماده ی بسیار موثری برای مغز است که باعث بهتر کار کردن انتقال دهنده های عصبی می شود. اگر میزان اسید فولیک مغز کم شود، احتمال از دست رفتن حافظه بیشتر می شود.

اسیدهای آمینه

اولین کار آمینو اسیدها این است که به عنوان سدی برای پروتئین ها عمل می کنند. اما انواع بخصوصی از آنها برای تقویت مغز هم کاربرد دارند. به طور مثال تاورین L یک محافظ عصبی قوی است که از سلول های عصبی در مواجه به استرس و فشارها محافظت می کند. پیروگلوتامین L نیز برای متابولیسم سلول های عصبی کاربرد دارند و DMAE نیز مشاهده شده است که باعث تقویت حافظه ی کوتاه مدت می شود.

همیشه هوشیار باشید...

تقویت حافظه باید یکی از کارهای روزانه تان باشد. به یاد داشته باشید که ورزش در این زمینه کمک بسیار زیادی به شما می کند.

حواستان باشد که مکمل هایتان را هم حتماً استفاده کنید

 

هشت روش موثر در بازسازی حافظه

هشت روش موثر در بازسازی حافظه

آیا اخیرا فراموش می کنید , دسته کلید خود را کجا گذاشته اید؟ داخل اتاق میشوید بدون اینکه بدانید برای چه کاری به آن سمت میروید؟
آیا بعد از ریختن چای در استکان قوری را در یخچال می گذارید؟ شماره تلفن منزل خود را فراموش می کنید ؟

نگران نباشید! متخصصان معتقدند که استرس های روزمره تا حدی مغز انسان را تحت تاثیر قرار می دهند که کم حافظگی را به وجود می آورد.
روانشناسان در این زمینه تو صیه می کنند که :
١. موز بهترین دوست حافظه : ویتامین
B بهترین تغذیه حافظه است و موز دارای این منبع غنی میباشد.
٢. مهربانی با خویشتن : انجام کارهای مورد علاقه مانند خریدن یک شاخه گل , کتاب رمان, ملاقات دوستان قدیمی و ........ باعث افزایش ترشح هورمون " دوپامین " می شود که احساس خوبی را در فرد به وجود می آورد و این افزایش تاثیر مثبتی بر سلسله اعصاب و آن بخش از مغز که مسوول حافظه است میگذارد.
٣. قدم بزیند : زنان یا مردانی که درروز به طور مرتب قدم می زنند بسیار کمتر دچار فراموشی میشوند . چرا؟ تحقیقات نشان داده است که فعالیت ,ارتباط مغزی را در بخشی که ذهن مسوول حافظه است گسترش می دهد.
٤. غذای سس دار نخورید : بر اساس تحقیقات انجام شده برروی عادات غذایی بیش از ٨ هزار نفر , استفاده از این نوع سس ها و غذاهای سویا دارباعث کاهش قدرت حافظه می شود. علت آن است که یک ماده شیمیایی موجود در این نوع سس ها و سویا که گفته می شود ضد سرطان و بیماری قلبی است دقیقا عکس این خواص را در مورد حافظه با خود دارد. با این حال یک بار خوردن آن در هفته چندان مشکلی ندارد!
٥. خواب به موقع : یک استراحت خوب مغز می تواند اطلاعات بیشتر و بهتری را به حافظه شما باز گرداند تا مغزی که تمام روز را بدون استراحت گذرانده باشد .
٦. بیشتر به خودتان برسید : تحقیقات نشان می دهد افرادی که رژیم های غذایی بسیار کم کالری در برنامه روزانه خود دارند نه تنها پروسه اطلاع رسانی را بسیار کند انجام می دهد بلکه از دیگر افراد هم سن و سال خود که این رژیم را ندارند نیز کمتر قادر به استفاده از حافظه خود می باشند.
لذا به فکر خود باشید و رژیم های غیر موجه را فراموش کنید.
٧. چای گیاهی بنوشید : آهن برای عملکرد صحیح حافظه ضروری است و نوشیدنی های کافئین دار به علت دارا بودن موادی به نام " تانن " ( اسید تانیک) که ٧٥ درصد آهن موجود در بدن را از بین می برند باعث اختلال در حافظه می شود . 
٨. خوردن قند و شکر مصنوعی را کاهش دهید : این امر ممکن است در کاهش وزن به شما کمک کند اما نوشیدن بیش از یک یا دو نوشیدنی رژیمی در طول روز حافظه دراز مدت شما را تخریب می کند . خوشبختانه تاثیرات منفی این مسئله دائمی نیست و شما به راحتی می توانید با قطع مصرف شیرینی های مصنوعی مجددا حافظه خود را اصلاح کنید.

 

وبلاگ

وبلاگ تنها سیستم وبلاگ دهی است که بر اساس قوانین موتورهای جستجو طراحی شده است به نحوی که وبلاگ ساخته شده به سرعت در لیست موتورهای جستجو قرار گرفته و درمکان بالاتری نسبت به وبلاگ های مشابه ایجاد شده توسط سایر سایت ها ی وبلاگ دهی قرار می گیرد. کافیست خودتان وبلاگ را مقایسه کنید.

در راستای حمایت از وبلاگ نویسان و خوانندگان محترم وبلاگ ها و حفظ جنبه آموزشی وبلاگ ها ، سیاست کلی سایت وبلاگ عدم استفاده از اعمال تبلیغات آزاردهنده که سایر سایت ها به صورت اجباری در وبلاگ کاربران اعمال می نمایند می باشد.

(با توجه به شرایط اقتصادی امید است که توفیق این خدمت همواره امکان پذیر باشد.)

وبلاگ به کاربر این امکان را میدهد تا بتواند به سادگی وبلاگ شخصی خود را با استفاده از محیط کاملآ فارسی ساخته و به انتشار محتوای وبلاگ خود بپردازید . ثبت وبلاگ به صورت رایگان می باشد و هر فردی میتوانید به سادگی وبلاگ مورد علاقه اش را ایجاد کند.

وبلاگ سعی بر ایجاد محیطی ساده با امکانات پیشرفته دارد به نحوی که تمامی کاربران به راحتی تبدیل به وبلاگ نویسان حرفه ای شوند.

  • تنها ارائه کننده وبلاگ های بهینه سازی شده برای موتورهای جستجو
  • برترین سیستم وبلاگ دهی مجانی
  • ایجاد وبلاگ فارسی به صورت کاملا رایگان
  • محیطی جذاب و کاربر پسند و ساده جهت راحتی اعضاء وبلاگ
  • ادیتور فارسی قدرتمند تحت وب جهت انتشار محتوای وبلاگ مورد نظر
  • ایجاد و ویرایش و انتخاب قالب های گوناگون متناسب با نوع وبلاگ
  • دسته بندی محتوی بر اساس موضوعات مختلف هروبلاگ
  • ارسال دو مرحله ای مطالب وبلاگ
  • دریافت نظرات بازدید کنندگان وبلاگ
  • تعیین نحوه دریافت نظرات بازدید وبلاگ ها
  • تائید نظرات خوانندگان و بازدیدکنندگان وبلاگ
  • ارسال تصویر وبلاگ و انتشار توضیحات مربوط به وبلاگ
  • دریافت یک آدرس وبلاگ کاملا شخصی
  • ایجاد لینک های مجزا برای هر یک از ارسال های وبلاگ
  • ثبت لینک دوستان و نمایش آن در وبلاگ
  • آپلود نامحمدود انواع فایل و تصاویر در وبلاگ
  • اتصال دامنه به وبلاگ
  • تهیه کپی پشتیبان از وبلاگ


  • آموزش ایجاد و یا حذف بخش ادامه مطلب


    برای قرار دادن بخش ادامه مطلب در وبلاگ ، در همان بخشی که مطلب خود را ارسال میکنید ، در قسمت پایین کادر قبل از انتخاب نوع نظر خواهی ،  یک لینک کوچک وجود دارد که با زدن این لینک یک کادر شبیه به کادر بالا در همان صفحه باز میشود و شما در آن صفحه دو کادر را خواهید دید

    هر آنچه که در کادر بالا وارد کنید در صفحه وبلاگ نمایان خواهد شد

    و هر چیزی که در کادر پایینی وارد شود بیننده بعد از کلیک روی ادامه مطلب میتواند به مطالب شما دسترسی پیدا کند

    ادامه مطلب در وبلاگ ها هم از حجیم شدن وبلاگ میکاهد و سرعت باز شدن وبلاگ را بیشتر میکند

    و هم اینکه آمار بازدید کنندگان وبلاگ نیز افزایش میابد

    آموزش لینک دادن به تصویر

    آدرس دادن به عکس ها هدف های گوناگونی از جمله باز شدن صفحه ای دیگر و یا باز شدن تصویری دیگر به همراه دارد

    برای اینکه به عکسی آدرس بدهیم باید تصویر مورد نظر را که در قسمت پست مطلب جدید قرار دارد انتخاب کنیم و روی آن کلیک کنیم

    حالا از قسمت ابزار های وبلاگ نویسی روی شکل کلیک کنید

    صفحه ای برای شما باز میشود که کادری مشخص دارد

    درون این کادر بدون هیچ دستکاری شروع به نوشتن آدرس صفحه و یا تصویری کنید که میخواهید بعد از کلیک روی آن تصویر باز شود

    دقت کنید عبارت زیر یک بار بیشتر در آدرس وارد شده نباشد و این عبارت حتما در ابتدای آدرس شما باشد

    http://

    با ثبت و ارسال مطلبتان خواهید دید که هر کس بر روی تصویر شما کلیک کند به صفحه ای جدید منتقل خواهد شد

    همچنین میتوانید از کلید در همان بخش استفاده کنید که وقتی بیننده روی تصویری کلیک میکند

    صفحه ای که شما میخواهید در یک صفحه جدید برای بیننده باز شود و صفحه وبلاگ شما بسته نشود

    آموزش تغییرات در قالب وبلاگ و استفاده قالب جدید

    قبل از شروع درباره قالب وبلاگ یک توضیح چند کلمه ای بدم

    قالب وبلاگ همان نمای کلی وبلاگ شما است که نوشته ها و تمام امکانات وبلاگ شما در یک شکل جدید به نمایش در می آید ، سایت پیچک دات نت یکی از بهترین و بزرگترین قالب سازان در اینترنت است

    قبل از اینکه قالب وبلاگ خود را تغییر دهید اینجا کلیک کرده و قالبی را دوست دارید نوشته های شما
    و طرح وبلاگ شما به آن شکل درآید را انتخاب کنید

    میتوانید با کلیک روی دکمه مـشـاهـده قـالـب هر قالب کلیک کرده و هر یک از قالب ها را تست کنید و ببینید

    وقتی قالب مناسب با وبلاگ خود را انتخاب کردید

    روی دکمه دریافت کد قالب بلاگفا کلیک کنید تا کد آن قالب برای شما نمایش داده شود

    سپس به قسمت مدیریت وبلاگ خود بروید و روی گزینه

    » ویرایش قالب

    کلیک کنید ، در این لحظه شما با یک بخش پر از کدهای مختلف روبرو شدید ، همه کدها را پاک کنید و این صفحه را خالی کنید طوری که هیچ کدی در این صفحه وجود نداشته باشد ، برای سادگی کار وسط همه کدها راست کلیک کنید و گزینه Select all را انتخاب کنید ، اکنون از روی کیبورد خود دکمه Delete را فشار دهید

    این صفحه را همینطور رها کنید و دست نزنید ، مجددا به قسمتی که کدهای قالب انتخابی شما در سایت بود بروید

    همه کدهایی که در آن کادر قرار دارد را انتخاب کرده و بعد از راست کلیک گزینه copy را فشار دهید ، دقت کنید که همه کدهای این کادر را به طور کامل انتخاب کرده باشید و کدی جا نمانده باشد

    حالا به بخش مدیریتی وبلاگ خود برگردید ، به کادری که همه کدهای آن را پاک کردید ، وسط کادر خالی راست کلیک کرده و گزینه Paste را فشار دهید

    اکنون گزینه ثبت و بازسازی وبلاگ  را فشار دهید و قالب جدید خود را ثبت کنید

    برای اینکه تغییرات انجام شده وبلاگ خود را ببینید میتوانید روی گزینه مشاهده وبلاگ کلیک کنید

    » مشاهده وبلاگ

    از قالب های هر سایتی استفاده نکنید زیرا که بعضی قالب ها حاوی ویروس های مخرب هستند که حتی آنتی ویروس
    نیز نمیتواند آن را شناسایی کند
    موفق باشید.

    آموزش ساخت وبلاگ

    دوستان عزیزم ، برای مهارت یافتن باید کمی صبور و با حوصله باشید ،

    در ابتدا آنچه شما برای داشتن یک وبلاگ احتیاج دارید ، انتخاب یک اسم است ، نه یک اسم معمولی

    شما باید یک اسمی انتخاب کنید که بعد از گذشت یک سال ، دو سال و یا حتی بیشتر

    از داشتن وبلاگی به آن اسم لذت ببرید ، و به فکر تغییر دادن آن نباشید ، چرا که با تغییر اسم وبلاگ

    همه زحمات شما از بین خواهد رفت و باید برای رسیدن به اوج دوباره از نو شروع کنید

    با حوصله و فکر درست ، اسمی انتخاب کنید که تا بحال به ذهن هیچ یک از ایرانی های عزیز نرسیده باشد

    و علاوه بر آن ، به مطالبی که قصد دارید در وبلاگ خود بگذارید بی ارتباط نباشد

    فرض کنیم که اسم وبلاگ را انتخاب کردید و حتما موضوعی به ذهنتان رسیده است

    همانطور که قطعا تا به حال دیده اید، هر وبلاگ یک موضوع کلی دارد و موضوع های زیر شاخه به مرور اضافه میشود

    بعد از انتخاب اسم و یک موضوع درباره مطالب وبلاگ خود اینجا کلیک کنید

    بعد از باز شدن صفحه ، باید قسمت های مشخص شده را با کمک هم پر کنیم

    نام کاربری : همان اسمی است که برای وبلاگ خود انتخاب کردید به زبان انگلیسی و یا لاتین مثلا YourName

    کلمه عبور : این رمز وبلاگ شما است و باید آن را مثل یک راز فراموش نشدنی در ذهن خود داشته باشید

    تکرار کلمه عبور : این قسمت به این دلیل است که کلمه عبور را درست وارد کرده باشی

    عنوان وبلاگ : اسمی که برای موضوع اصلی وبلاگ انتخاب کردید را به صورت فارسی بنویسید

    نام نویسنده : اسم خودتان و یا اسم گل یا هر آنچه که دوست دارید وارد کنید

    ایمیل خصوصی : در این بخش ایمیلی را وارد کنید که اگر کلمه عبور فراموش شد بتوانید رمز را برگردانید و استفاده کنید

    ایمیل نویسنده : این ایمیل به همه بینندگان نمایش داده میشه و پیشنهاد میکنم اگر اجتماعی نیستید خالی بگذارید

    خوب بقیه قسمت ها را به همین صورت که الآن هست رها کنید

    دکمه قبول قوانین سایت و ایجاد وبلاگ وبلاگ را فشار دهید

    هم اکنون شما به جمع کسانی پیوستید که وبلاگ دارند

    آدرس وبلاگ شما به صورت زیر است

    اسمی که به عنوان نام کاربری انتخاب کردید را بنویسید مثلا Yourname

    و همانند قسمت زیر را در جلوی این نام اضافه کنید

    Yourname.blogfa.com

    برای ورود به بخش مدیریتی وبلاگ خود باید ابتدا به سایت بلاگفا بروید www.blogfa.com

    از قسمت سمت راست سایت نام کاربری و کلمه عبور را وارد کرده و دکمه ورود را فشار دهید

    برای دیدن وبلاگ خود ،"قسمتی که بینندگان ، دوستان و آشنایان میبینند"

    در همان بخش مدیریتی وبلاگ، روی قسمت زیر کلیک کنید

    » مشاهده وبلاگ

    حال حاضر ظاهر وبلاگ شما زیبایی خاصی ندارد ولی نگران نباشید

    در ادامه بخش آموزش به زیبایی خارق العاده ای خواهید رسید که دوستانتان را حیرت زده خواهد کرد

    با ما همراه باشید ، در ادامه مطالبی را برای هرچه بهتر شدن وبلاگ ساخته شده خواهید آموخت.

    اسم اعظم ۲

    به طورمشخص نمی ‏توان گفت اسم اعظم خدا کدام است؟ اما با توجه به روایاتی که از پیامبر(ص) و ائمه اهل بیت(ع) به ما رسیده است اجمالاً می ‏توان به آن اشاره نمود.در روایات بسیار آمده است که خداوند دارای 99 اسم است. هر کس او را به این نام بخواند دعایش مستجاب می‏شود. و هر کس آن‏ها را بشمارد اهل بهشت است، مانند روایتی که صدوق رحمةالله علیه در کتاب توحید از امام صادق(ع) از پدرانش (ع) از امام علی(ع) نقل کرده که حضرت از رسول خدا روایت کرده "ان لله تبارک و تعالی تسعة و تسعین اسماً. من احصاها دخل الجنة. برای خداوند تبارک و تعالی در برخی از دعا یک هزار اسم ذکر شده است با این حال اگر روایات 99 اسم برای خداوند ذکر کرده می‏فهمیم 99 اسم اعظم اسماء و صفات الهی است.

    در این جا به بعضی از اسامی اشاره می‏کنیم:

    الله، واحد، احد، صمد، اول، آخر، سمیع، بصیر، قدیر، قادر، علی، اعلی، علیم، حلیم، رحمان، رحیم، رازق، غور، غنی، قوی، قیوم و...

    گفتنی است: منظور خواندن خدا به این نام‏ها، یا شمارش آن اسماء این نیست که هر کسی این نام‏ها را به زبان جاری کند یا آن‏ها را بشمارد. سعادت‏مند و مستجاب الدعوة و اهل بهشت است، بلکه هدف این است که به این نام‏ها ایمان آورده و پرتوی از مفاهیم آن را در وجود خود منعکس نماید، مثلاً مفهوم قادر، قوی، قیوم، رحمان، رحیم، عالم، غفور، و غنی و... را در وجود خویش منعکس کند.

    در قرآن مجید می‏خوانیم. قال الذی عنده علم من الکتاب. آن که بعضی از علم کتاب پیشش بود گفت و در آیه دیگر می‏خوانیم: قل کفی بالله شهیداً بینی و بینکم و من عنده علم الکتاب؛ بگو گواهی خداند کفایت می‏کند بین من و کسی که علم کل کتاب پیش اوست و بین شما. (توجه، علم من الکتاب جزئی است و علم الکتاب کلی )  ابو سعید خدری می‏گوید: از پیغمبر اکرم(ص) درباره معنای این دو نوع پرسیدم فرمود: مراد از، الذی عنده علم من الکتاب برادرم آصف بن برخیا وزیر حضرت سلیمان است و منظور (و من عنده علم الکتاب برادرم علی بن ابیطالب است؟

    از این دو تعبیر می‏فهمیم بین کسانی که دارای اسم اعظم الهی هستند تفاوت است یک دسته جزئی و دسته دیگر کلی.

    از این رو در روایات آمده است: اسم اعظم الهی هفتاد و سه حرف دارد، در نزد آصف بن برخیا با این که امر خارق العاده بزرگی انجام تنها یک حرفش بوده است و درنزد ماه امامان 72 حرف می‏باشد.

    اسم اعظم الهى چیست ؟

    عرف مردم تصور مى کنند که اسم اعظم الهى , اسمى لفظى از اسماى الهى است که اگرخدا را با آن بخوانیم , دعاى ما را اجابت مى نماید . اما از آنجا که آنها چنین اثرى را در هیچ یک از اسماى معروف خداوند نیافته اند ، حتى در اسم اللّه ،معتقد شده اند که این اسم مرکب است از حروفى ناشناخته و رمزى . برخى از کسانى که اهل دعا و به ظاهر متخصص در ادعیه اند نیز معتقدند که دلالت اسم اعظم به طبع است نه به وضع لغوى . البته حروف اسم اعظم با توجه به نیاز و موردترکیبات گوناگون به خود مى گیرد . اما باید توجه داشت که خداوند تبارک و تعالى نظام على و معلولى را بر جهان حاکم کرده است . لذا نمى توان گفت صرف لفظ یا صورت یا حتى معنا توانایى خلق کارهاى عظیم دارد . بلکه آنچه تاثیر دارد حقایق اسماى الهى است که از دسترس انسان عادى به دور است . از ایـن رو بـایـد گـفت که معناى تعلیم اسماى اعظم به برخى انبیاء (ع ) این است که خداوند راه انـقـطاع به سوى خودش را به آنها تعلیم داده است  و در این مسیر اگر اسم یا لفظى نیز باشد به ایـن دلـیل است که الفاظ و معانى آنها وسیله و اسباب اندکه به وسیله آنها حقایق به گونه خاصى حفظ مى گردند.

    تعداد اسم اعظم الهى چند عدد است ؟

     از آیات قرآنى تعداد خاصى ثابت نمى شود بلکه از آیاتى نظیر : اللّه لا اله الا هوله الاسماء الحسنى ( طه / 8 ) و و للّه الاسماء الحسنى فادعوه بها ( اعراف / 180 ) استفاده مى شود که هر اسم نیکویى در جهان براى خداوند است وتعداد آنها محدود نیست. البته در قرآن کریم 127 اسم از اسماى الهى ذکر شده است.

    منظور از اسم اعظم الهی چیست؟

    در روایات زیادی روی مسأله «اسم اعظم خدا» تکیه شده، و از آنها استفاده می ‏شود که اگر کسی خدا را به اسم اعظمش بخواند دعای او مستجاب می‏ گردد، و هرچه از خدا بخواهد به او می‏دهد، و لذا در ذیل بعضی از این روایات آمده است «وَالَّذی نَفْسی بِیَدِهِ لَقْد سَئَلَ اَللهَ باسمِهِ الاَعْظَمِ الَّذی اِذا سُئلَ بِه اَعْطاهُ وَ اِذا ادُعِی بِه اَجابَ» (بحار الانوار 93/ 225) [قسم به کسی که جانم بدست او است، او خدا را به اسم اعظمش خواند، همان اسمی که اگر خدا را به آن بخوانند عطا می‏کند و اگر دعا به آن کنند اجابت می‏نماید].مرحوم علامه مجلسی در بحارالانوار روایات زیادی درباره اسم اعظم و این که کدام یک از نامهای خدا است؟ نقل می‏کند که ذکر همه آنها به درازا می‏کشد، از جمله در روایتی از امام صادق (ع) آمده است «اسم الله الاعظم در سوره حمد پراکنده است».و نیز در بعضی از روایات می‏خوانیم «بسم الله الرحمن الرحیم به اسم اعظم خدا از سیاهی چشم به سفیدی آن نزدیک ‏تر است».

    در روایات دیگری نامهای مقدس دیگری از نامهای خداوند و اسماءِ حسنی و آیات قرآن ذکر شده که هر یک از دیگری پرمعنی‏تر می‏باشد (بحارالانوار 93/ 223 تا 232).

    ولی سخن در اینجا است که آیا اسم اعظم یک کلمه یا یک جمله یا آیه‏ای از آیات قرآن مجید است، و این همه تأثیر و قدرت در الفاظ و حروف آن نهفته شده، بی‏آنکه هیچ قید و شرطی داشته باشد؟

    یا این که اثر از آن این الفاظ است به ضمیمه حالات و شرائطی در گوینده از نظر تقوا و پاکی و حضور قلب و توجه خاص به خدا و قطع امید از غیر او و توکل کامل بر ذات پاک او.

    یا این که اسم اعظم اصولاً از مقوله لفظ نیست، و اگر پای الفاظ به میان آمده اشاره به حقایق و محتوای این الفاظ است، و به تعبیر دیگر مفاهیم این الفاظ باید در جان انسان پیاده شود و او متخلق به معنی آن گردد، و به مرحله‏ای از کمال برسد که دعای او مستجاب و حتی تصرف او در موجودات تکوینی به فرمان خدا نافذ گردد.

    از این سه احتمال، احتمال اول بسیار بعید به نظر می‏رسد که حروف و الفاظ بدون تکیه بر محتوا و بدون توجه به اوصاف و حالات گوینده چنان اثری داشته باشد، هرچند در افسانه‏هایی که به نظم و نثر در بعضی از کتب آمده چنین منعکس است که حتی اهریمن می‏توانست با در اختیار گرفتن اسم اعظم تکیه بر جای سلیمان زند و کارهای او را انجام دهد.اینگونه برداشت از اسم اعظم بسیار از روح تعلیمات اسلام دور است، بعلاوه همان داستان «بلعم باعورا» که نشان می‏دهد بعد از انحراف از مسیر پاکی و تقوا اسم اعظم را از دست داد، گواه بر این است که این نام رابطه نزدیکی با اوصاف و حالات گوینده دارد. بنابراین حق مطلب یکی از دو تفسیر اخیر است و یا هر دو توأم با هم.

    مرحوم علامه طباطبائی در تفسیر المیزان بعد از اشاره به مسأله اسم اعظم چنین می‏گوید: «نامهای خداوندی عموماً، و اسم اعظمش خصوصاً، هرچند در عالم هستی و وسائط و اسباب نزول فیض در این جهان مؤثر است، ولی تأثیر آن مربوط به حقایق این اسماء است نه خود الفاظی که دلالت بر آن می‏کند و نه به معانی متصوره در ذهن» (المیزان 8/ 372.). این سخن نیز تأکیدی است بر آنچه در بالا گفته شد.

    اسم اعظم در قرآن کریم‌، در چه سوره‌هایی آمده است‌؟

    1- گسترة اسمای حُسنای الهی‌، به نقطه‌ای پایان می‌یابد که اسمی وسیع‌تر از آن نیست. اسمی است که همة حقایق اسمای الهی را در بر می‌گیرد و همة آثار بدان منتهی می‌شود و آن کلمه جلاله "اللّه‌" است‌. به این اسم‌، اسم اعظم گفته می‌شود.

     2- ویژگی اسم اعظم آن است که تمام اشیا در مقابل حقیقت آن‌، رام و خاضعند، از این رو، اگر دعا، طلبی حقیقی باشد به گونه‌ای که دعا کننده‌، به طور حقیقی‌، از تمام وسایل و اسباب‌، دست برداشته برای برآورده شدن نیازهایش به خداوند و اسم اعظم او متوسّل شود، به حقیقت اسمی پیوند خورده که با حاجتش متناسب است. در نتیجه‌، آن اسم‌، به حقیقتش تأثیر کرده و دعای او مستجاب می‌شود.

    روشن است چنین تأثیری‌، برای حقایق آن اسم است‌، نه صرفاً لفظش‌ ، و چون اسم اعظم از همة اسمای‌، گسترده‌تر است‌، آثارش نیز، در عالم وسیع‌تر و دامنه‌دارتر می‌باشد.3- هر چند روایاتی وجود دارد که "بسم اللّه الرحمن الرحیم‌"، به اسم اعظم‌، نزدیک‌تر است یا اسم اعظم در آیة الکرسی و اوّل سورة آل‌عمران است‌، و نیز، روایتی که می‌فرماید: حروف اسم اعظم‌، در سورة حمد، پراکنده است و امام‌، آن حروف را می‌شناسد و هر وقت بخواهد آن را ترکیب نموده با آن دُعا می‌کند و دعایش مستجاب می‌شود و روایات دیگر که در این‌باره آمده است‌. اما همان گونه که گفته شد، تأثیر حقیقی‌، تنها مربوط به لفظ آن اسم نیست و اسمای الهی و بخصوص‌، اسم اعظم او، با وجودی که در عالم مؤثر بوده و وسیلة فرود آمدن فیض ذات خداوند متعال است‌، اما این تأثیر، به خاطر حقایق این اسما است‌، نه الفاظشان. از این رو، همة توجه به کار برنده اسم اعظم‌، باید بر آن حقایق تمرکز یابد، نه بر ظاهر اسم‌.

    سایت قالب های وبلاگ

    http://template.pichak.net