باران مطالب

...اینجا هر چیزی میتونه باشه...

باران مطالب

...اینجا هر چیزی میتونه باشه...

قیـمت‌ حقیـقی‌ خـودروهای‌ داخـلی‌ ایـران

اقتصاد ایران آن لاین: قیمت خودرو در ایران بالاتر از سطح جهانی‌ است. این تفاوت قیمت هم آنقدر نیست که بتوان از آن چشم‌پوشی کرد. چنین فاصله قیمتی ناخودآگاه این سوال را پیش می‌آورد که قیمت واقعی خودروهای پرفروش در ایران چقدر است و ایرانی‌ها برای چنین خودروهایی چقدر بیشتر از عرف جهانی هزینه می‌کنند.

در این میان به یک نکته اساسی دیگر هم باید توجه داشت. آن هم اینکه خودروهایی که اکنون در ایران در آستانه انفجار تولید هستند و هر روز تعداد بالایی از این خودروها در پارکینگ کارخانه ذخیره می‌شود از رده تولید شرکت‌های سازنده اصلی و فرعی آن خارج شده است. همین موضوع باعث می‌شود که کمی سنجش قیمت خودروهای مورد ذکر در کشورهای اروپایی و آمریکایی سخت شود ولی با این تفاسیر می‌توان قیمت تقریبی آنها را محاسبه کرد.

البته فاصله قیمتی خودروهای دست‌دوم در داخل و خارج کشور هم دست‌کمی از خودروهای نو ندارد و این گزارش می‌تواند به خودروهای دست‌دوم هم مربوط شود. در این گزارش ما سعی می‌کنیم برای تبدیل قیمت خودروها در داخل و خارج کشور از نرخ دلار ۱۶۰۰ تومانی استفاده کنیم زیرا بسیاری از کارشناسان معتقدند که این قیمت منطقی و واقعی دلار در کشور است. همچنین برای راحت‌تر شدن کار، قیمت‌ خودروها در کشورهای اروپایی را از یورو به دلار تبدیل کرده‌ایم. 


اکنون در کشور ۴ خودرو پرفروش و مهم داریم که اقشار مختلف جامعه را به خود جذب کرده است:
- قشر متوسط و متوسط رو به بالا به تیپ‌های مختلف ۲۰۶ روی آورده ‌است و این خودرو با ظاهر به‌روزش توانسته دل این قشر را به دست بیاورد.
- تندر ۹۰ یا همان لوگان فرانسه قشر متوسط اداری و کارمند را مجذوب خود کرده و توانسته نیازمندی‌های آنها را برطرف کند. 
- پژو ۴۰۵ و پراید هم که در محدوده قدرت قشر کم‌درآمد قرار گفته است که چاره‌ای ندارند با این دو مدل خودروی بی‌کیفیت سر کنند.

بنابراین آنچنان بی‌راه نیست اگر بگوییم این ۴ مدل خودرو اکنون جزو پرمتقاضی‌ترین خودروهای ما هستند که شرکت‌ها با فروش آن سودی قابل توجه نصیب خود می‌کنند. 
کدام قیمت واقعی ‌است؟

در مرحله اول باید در نظر گرفت که خودروهای پرمتقاضی در کشور ما دیرگاهی‌است که آنچنان طرفداری در کشورهای اروپایی و آمریکایی ندارند و توجه‌ای از سوی دیگر کشورها به آن‌ها نمی‌شود. 

مرحله بعدی این است که بپرسیم آیا متقاضی‌های داخل کشور برای این خودروها مانند دیگر کشورها قیمت‌های واقعی‌ و عادلانه پرداخت می‌کنند و یا متحمل هزینه‌های بیشتری می‌شوند.
بررسی قیمت این ۴ خودروی نام برده در کشورهای تولیدکننده آن نظیر فرانسه و کره نشان می‌دهد که قیمت خودروها در کشور ما بسیار بیشتر از قیمت واقعی‌ آنها در مبدا اصلی تولیدکننده آنهاست. 

برای مثال اگر فرانسوی‌ها برای خرید پژو ۲۰۶ مبلغی در حدود ۱۰ هزار دلار پرداخت می‌کنند در کشور ما برای خرید این خودرو باید حدود ۸ میلیون تومان بیشتر هزینه شود. 

این موضوع برای تندر ۹۰ یا همان لوگان فرانسوی‌ها هم به همین شکل است. آنها برای خرید این خودرو قیمتی برابر با ۸ هزار دلار می‌پردازند که به ریال مبلغی در حدود ۱۳ میلیون تومان می‌شود. این در حالی‌است که تندر ۹۰ در بازار آزاد به قیمت ۲۵ میلیون تومان به فروش می‌رسد و اگر بتوان آنرا به صورت کارخانه‌ای خریداری کرد باید مبلغ ۱۶ میلیون تومان به شرکت سازنده پرداخت کرد. بنابراین متقاضی ایران برای خرید ال-۹۰ مجبور است ۳ تا ۱۲ میلیون تومان بیشتر از متقاضیان اروپایی و آمریکایی پرداخت کند و از قیمت منطقی این خودرو فاصله بگیرد. 

از سوی دیگر جالب است بدانید که اگر شما تصمیم بگیرید در کشورهای اروپایی یک پژو ۴۰۵ خریداری کنید برای آن باید مبلغ ۳ هزار دلار بپردازید. این مبلغ در کشور ۵ میلیون تومان برآورد می‌شود، آن هم در حالی که ۴۰۵ سوار داخل کشور برای خرید مدل‌های جدید این خودرو باید ۱۵ میلیون تومان هزینه کند. یعنی ۱۰ میلیون تومان بیشتر از قیمت واقعی آن!

وضع پراید اما جالب‌تر است. این خودرو در کشورهای اروپایی و آمریکایی اصلا طرفدار ندارد و کسی حتی نیم‌نگاهی به آن نمی‌اندازد. اگر کسی بخواهد این خودرو را خریداری کند برای آن تنها ۵۵۰ تا ۶۰۰ دلار پرداخت می‌کند، یعنی چیزی در حدود ۱ میلیون تومان! 

مصرف‌کننده داخلی اما برای خرید این خودرو در داخل کشور مجبور است ۱۰ میلیون تومان هزینه کند. ۱۰ میلیون تومانی که به احتمال زیاد در آینده به پله‌های قیمتی بالاتری سعود خواهد کرد. 

این قیمت‌ها به خوبی نشان می‌دهد که قیمت خودرو در کشور نسبت به دیگر کشورها تا چه حد غیرواقعی و غیرمنطقی‌است. آن هم خودروهایی که نه از نظر کیفیت ارزش چنین قیمت‌هایی را دارند و نه از لحاظ هزینه ساخت در این اندازه هزینه‌بر هستند. 
در جدول زیر می‌توان قیمت ۴ خودروی ذکر شده را مشاهده کرد: 
مدل قیمت واقعی به دلار قیمت واقعی به تومان تفاوت قیمت نسبت به ایران :



آیا قیمت خودرو در ایران متناسب با ارزش واقعی آن است؟

دلیل افزایش قیمت خودروی داخلی
تحریم ها اثری روی قیمت خودرو ندارد


آخرین قیمت برخی دیگر از خودروهای داخلی در بازار تهران در جدول زیر قابل مشاهده است:


آخرین قیمت خودروهای ارزان‌قیمت در بازار تهران


شایان ذکر است؛ این قیمت‌ها بر اساس قیمت حداقل سه بنگاه در تهران و میان‌گیری بین آنها بدست آمده و بنابراین می‌تواند دارای 2 الی 5 درصد تغییر در بنگاه‌های مختلف در تهران باشد.

به گزارش خبرنگار اقتصاد آنلاین از بنگاه‌های اتومبیل، قیمت روز خودروهای ارزان‌قیمت در بازار در روز دوشنبه 17 مهر ماه در بازار تهران به شرح زیر است:
محمدحسن شجاعی‌فرد اظهار کرد: متاسفانه هزینه‌های سوءمدیریت در سیستم خودروسازی ایران به شدت بالا است. وی با بیان اینکه کاهش قابل توجه تولید و رشد قیمت از تبعات نوع مدیریت خودروسازان است، خاطرنشان کرد: بعضا شنیده می‌شود که خودروسازان دلیل وضعیت فعلی این صنعت را به برخی تحریم‌ها نسبت می‌دهند، در حالی که در صورت عدم وجود تحریم نیز شرایط این صنعت مشابه شرایط فعلی ‌بود.

رییس دانشکده مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت ادامه داد: در واقع اگرچه اثر تحریم بر شرایط فعالیت بنگاه‌های تولیدی را نمی‌توان کاملا رد کرد، اما یک مدیر خوب باید از چندین سال قبل شرایط فعالیت در چندین سال آینده را پیش‌بینی کرده و شرایط را متناسب با‌ آن فراهم کند.

وی افزود: به طور کلی 10 درصد وظایف مدیر یک بنگاه مربوط به اقدامات اجرایی و 90 درصد آن مربوط به آینده‌نگری، پیش‌بینی شرایط تولید در آینده و مدیریت این شرایط است، بنابراین در صورت وجود مدیران هوشمند، خودروسازان کشور شرایط تحریم را از قبل پیش‌بینی کرده و برای رفع تبعات آن چاره‌اندیشی می‌کردند، در حالی‌که متاسفانه این توانمندی در مدیریت خودروسازان وجود نداشته است.

شجاعی‌فرد با طرح این پرسش که آیا خودروسازان ایرانی مشکلات بیشتری از شرکت نفت برای تامین قطعات مورد نیازشان دارند؟ تصریح کرد: حدود 70 درصد قطعات صنعت نفت وارداتی است، در حالی که به گفته خودروسازان بزرگ کمتر از 10 درصد قطعات مورد نیاز آنها وارداتی است؛ بنابراین چگونه صنعت نفت می‌تواند با حساسیت‌های موجود قطعات خارجی مورد نیاز خود را تامین کند، اما خودروسازان نمی‌توانند؟!

وی ادامه داد: خودروسازان ایرانی تبعات تحریم را از طریق افزایش قیمت محصولات خود خنثی می‌کنند. در واقع خودروسازان تحریم را این گونه مدیریت می‌کنند که هر چه هزینه‌های کار بالا رفت، به همان نسبت قیمت خودرو را افزایش می‌دهند که نتیجه این نوع دیدگاه نیز افزایش قابل توجه قیمت خودرو در ماه‌های اخیر در بازار است.

وی افزود: این در حالی است که خودروسازان بزرگ جهانی سالانه کمتر از یک درصد قیمت محصولات خود را افزایش می‌دهند که این افزایش قیمت نیز بیشتر مربوط به محصولات آپشن‌دار است.

او تصریح کرد: کمتر از 10 درصد شرایط فعلی صنعت خودرو از نظر تیراژ تولید و قیمت مربوط به تحریم و شرایط محیط کسب و کار و بخش اصلی مربوط به سوء مدیریت در راس هرم خودروسازان است.

اظهارات رییس دانشکده مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت در حالی است که دبیر انجمن خودروسازان ایران معتقد است توانمندترین مدیران صنعتی کشور در صنعت خودرو حضور دارند و رشد بالای تولید خودرو در سال‌های اخیر نشان‌دهنده توان این مدیران است.
قیمت‌های جدید ایران خودرو و پارس خودرو اعلام شد

بعدازظهر دیروز 16 مهر 91 دو شرکت ایران خودرو و سایپا، قیمت‌های مصوب کمیته قیمت‌گذاری را اعلام کردند. بر این اساس قیمت محصولات این دو شرکت با استناد به مدارکی که آنها در راستای افزایش هزینه‌ها به سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولید‌کنندگان ارائه کردند، افزایشی در خور توجه دارد.

به گزارش دنیای اقتصاد، در همین حال قیمت‌های جدید از دیروز بعدازظهر بر سایت فروش نمایندگی‌های این دو شرکت قرار گرفت. این در شرایطی است که ثبت نام‌کنندگانی که طی دو سه ماهه گذشته در انتظار دریافت خودروی خود بودند نیز باید خودروی مورد نظرشان را با اعمال قیمت‌های جدید تحویل بگیرند. طی ماه‌های گذشته خودروسازان از تحویل خودرو به مشتریان امتناع می‌کردند این در حالی است که شنیده‌ها حکایت از آن داشت شرکت‌های مذکور در انتظار تصمیم کمیته قیمت‌گذاری برای افزایش قیمت‌ها بودند. دوشنبه گذشته کمیته قیمت‌گذاری خودرو با برگزاری جلسه‌ای قیمت‌های جدیدی را به تصویب رساند.

هر چند مدیرکل دفتر کالاهای فلزی و معدنی سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولید‌کنندگان برگزاری این جلسه را رد کرد، اما این کمیته در نهایت با حضور وی تشکیل و قیمت‌های جدید به تصویب رسید. در پایان این جلسه هم به اعضای آن توصیه جدی شده بود که از اطلاع‌رسانی در مورد نتایج جلسه امتناع کنند. در هر صورت، دیروز بعدازظهر سایت فروش نمایندگی‌های دو شرکت، با قیمت‌های جدیدی مواجه شد. آنچه با پیگیری از شرکت‌های مذکور حاصل شد، قیمت بیشتر خودروها افزایش قابل‌ملاحظه‌ای پیدا کرده اند. به طوری که قیمت ال-90 از 17 میلیون و 700 هزار تومان به 21 میلیون و 600 هزار تومان افزایش یافته است. گرندویتارا نیز با افزایش 10 میلیون تومانی به 74 میلیون تومان رسیده و قیمت جدید 405 نیز 19 میلیون و 100 هزار تومان شده است. به همین ترتیب پارس هم 22 میلیون و 500 هزار تومان از امروز عرضه می‌شود.


ایسنا: افزایش قیمت خودروهای داخلی در بازار این پرسش را ایجاد کرده که آیا ارزش ذاتی و واقعی خودروهای تولیدی در ایران در حد قیمت‌های فعلی این محصولات است؟

در طول پنج ماه اخیر به دنبال کاهش تولید خودرو و کمتر شدن عرضه، قیمت آن در بازار با افزایش همراه شده؛ به‌گونه‌ای که تفاوت قیمت کارخانه و بازار برخی خودروها میلیونی شده است. این شرایط سطح عمومی قیمت‌ها را به حدی رسانده که ابهاماتی را در خصوص نسبت بین ارزش ذاتی و واقعی این خودروها و قیمت‌های فروش آنها ایجاد کرده و این پرسش مطرح می‌شود که آیا اصولا قیمت‌های جدید تناسبی با سطح کیفی، ایمنی و رفاهی این خودروها دارند؟

در این زمینه رییس دانشکده مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت، ارزش واقعی خودروهای تولیدی در ایران را کمتر از قیمت فعلی این محصولات می‌داند.

محمد حسن شجاعی‌فرد می‌گوید: ارزش واقعی خودروهای داخلی حتی در حد قابل ملاحظه‌ای کمتر از قیمت رسمی و کارخانه‌ای این محصولات است. این وضعیت نیز ناشی از سوء مدیریت و بالا بودن هزینه‌های سربار در خودروسازان است که در کنار پایین بودن بهره‌وری موجب رشد قیمت تمام شده تولید شده است. از سوی دیگر دبیر انجمن خودروسازان اما اگرچه بالا بودن هزینه‌های تولید خودرو در ایران را می‌پذیرد، اما دلیل این موضوع را نه در نوع عملکرد خودروسازان بلکه در شرایط محیط کسب و کار و به‌ویژه عملکرد سیستم بانکی می‌داند.
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد