چرا دخترها نمی توانند یا نباید از پسرهای مورد توجه خود خواستگاری کنند؟
این سؤال از سؤالات بسیار مهم و قابل توجه است و شاید برای بسیاری از دختر خانم هااهمیت ویژه ای برخوردار باشد. برخی معتقدند چرا …
البته باید اذعان کرد که بسیاری از دخترها نیز چنین نمی اندیشند و دوست دارند شاهد آمد و شد خواستگاران متعدد باشند و از میان آنان، کسی را برگزینند که موجّه تر بوده ، از قابلیت همسری و بالاترین توان آرامشگری برخوردار باشد.
شایسته است در ارتباط با این سؤال اساسی، توجه علاقه مندان را به نکات زیر جلب نماییم:
به رغم مشابهت میان هوش و توانمندی های ذهنی دختران و پسران، تفاوت های موجود در خصیصه های زیستی و ویژگی های عاطفی دخترها و پسرها نشانگر شاکله ی خاص شخصیتی هر کدام از دو جنس است. دختر خانم ها در کنار وظیفه خطیر همسری و آرامشگری، از ارزشمندترین قابلیت انسانی یعنی توانایی مادر بودن نیز بهره مند هستند. قابلیت و شایستگی مادری، خود آمیزه ای از ویژگی های خاص زیستی و صفات برجسته عاطفی و احساسی است. از این رو ایفای بهینه نقش همسری و توفیق عهده دار شدن وظیفه بزرگ و سرنوشت ساز مادری از نشانه های شخصیت برتر و کمال وجودی زنان میباشد.
چنین
تفاوت های بارز شخصیتی میان زن و مرد ، ضرورت بهره مندی فوق العاده زنان
از احساسات لطیف و عواطف عمیق ، خود بستر پدیدآیی نگرش ها، رفتارها و
نیازهای ویژه ای را در وجود آن ها فراهم می آورد. به همین دلیل است که زن
ها به حمایت عاطفی، روانی و اجتماعی بیشتری نیاز دارند، زیرا هرچه پدیده
ای ارزشمند تر باشد ، باید مورد حمایت و پشتیبانی بیشتری قرار گیرد.
این
در حالی است که زنان عموماً دوست دارند همسرشان فردی باشد که شخصیت او
جلوه گر اقتدار منطقی و عاطفی است. به عبارت دیگرنسبت به مردانی که از
صفاتی همچون اعتماد به نفس، قدرت رهبری و مدیریت، شجاعت و حمایتگری بهره
مند نیستند نظر مثبتی ندارند. مردان نیز غالباً دوست دارند همسرانشان منبع
آرامش و شخصیت وجودی شان مملو از مهر و عطوفت،منطق و صبوری باشد.
تفاوت های زیستی و روان شناختی موجود میان زن و مرد هرگز به معنای برتری یکی بر دیگری نیست، که این تفاوت ها بیانگر ویژگی ها و نیازهای خاص، قابلیت ها و مسؤولیت های ویژه و در خور هر کدام از ایشان است.
خلاصه
کلام آن که ساختار شخصیتی هریک از دو جنس زن و مرد به گونه ای است که هر
کدام ویژگی های لازم را در مسیر تحول وجود و نیل به کمال شخصیت بی بدیل
خود دارا هستند. تفاوت های زیستی و روان شناختی موجود میان زن و مرد هرگز
به معنای برتری یکی بر دیگری نیست، که این تفاوت ها بیانگر ویژگی ها و
نیازهای خاص، قابلیت ها و مسؤولیت های ویژه و در خور هر کدام از ایشان است.
بنابراین
از یک نگاه ژرف ، برای زنان که وجودشان منبع احساسات، عطوفت و مهرطلبی و
تمایل درونی اش مبتنی بر محبوب و معشوق بودن است و دوست دارد که بر دل و
جان مرد حاکم باشد ، بسیار دشوار خواهد بود از مردی برای ازدواج خواستگاری
کند و احیاناً جواب رد بشنود و سراغ فرد دیگری برود. بطوریکه این امر با
ویژگی های خاص شخصیتی او سازگار نیست.
بدیهی است برای یک مرد بیشتر قابل تحمل است که از دختری خواستگاری کند و پاسخ رد بشنود و بعد از مدتی از دختر دیگری خواستگاری کند و احتمالاً بازهم با جواب منفی مواجه شود تا این که سرانجام پاسخ مثبت دختر دیگری را برای ازدواج دریافت دارد.
هنگامی که آقایان به خواستگاری دختر ها می روند، آنها شنونده لفظ آری یا خیرخواهند بود و این دخترها هستند که با قدرت انتخاب برتر، گوینده ی واژه های آری و خیر می باشند.
پر
واضح است که خواستگاری آقایان از خانم ها هرگز به معنای محدودیت آزادی و
اختیار خانم ها در حق انتخاب همسر نیست. ازدواج دختر خانم ها همواره باید
با آگاهی، اراده و اختیارشان همراه باشد و همه دخترها حق دارند از میان
خواستگاران داوطلب ازدواج با آن ها، آن کس را که اصلح می دانند با آزادی
کامل انتخاب کنند وهیچ گونه اجباری و تحمیلی در این ارتباط روا نیست.
همسر
از منظری دیگر به این مهم نگاه کنیم!
در جامعه امروز که هر روز بر پیچیدگی آن افزوده می شود، حلقه های خویشاوندی گسسته تر می گردد، دایره شناخت های متقابل خانواده ها و بالطبع پسرها و دخترها محدودتر می شود و ارتباطات خانوادگی و آمد و شدهای فامیلی و همسایگی به حداقل می رسد، چه باید کرد؟
باید به روش ها و شیوه هایی اندیشید که ضمن تکریم شخصیت متعالی، حساس و لطیف دختر زمینه طرح نظریات و نگرش ها و اعلام آمادگی آنها برای پذیرش تقاضای ازدواج از طرف افراد واجد شرایط و مورد نظرشان( در صورت تقاضا و خواستگاری) به گونه ای که بایسته و شایسته است فراهم شود. این اندیشه و روش می تواند به فرایند “انتخاب” دختر ها که از حقوق فطری و طبیعی آنان است، معنا و مفهوم روشن تری ببخشد. به سخن دیگر در فرهنگ حاکم بر جامعه اسلامی ما مسأله خواستگاری دخترها از پسرهای مطلوب و واجد شرایط ازدواج می تواند به صورت غیر مستقیم (از طریق شخص سوم) و در زیباترین و شایسته ترین وجه و با حفظ کرامت، شأن والا و احترام به مراتب صداقت، پاکی و سلامت اخلاقی آنان انجام پذیرد.
salaaaaaam agha masoud cheraaaaaaaa??
chizi shode??
mage shoma khodet vaghtesho nadarii ??
akhe man matlabi nadaram mesle shoma up konam harroz
e ahaaaan shoma ham up mikonin



??
yani 2ta modir dashte bashe ya na faghat man ??
man be zibai ziad ahamiat midamaaaa biaaam kolan mizanam webetoo taghir midamaaaa
na ziad manzoram ine ke khoshmelesh mikonam
salam agha masoud khobiin .
meci ozv shodam va faaliatamo shoro mikonam vali motmaeni age ghalebo inaro avaz konam narahat nemishi ??
chon man age avaz konam kolan webet avaz mishehaaa yani in nist ke ba in kar weba joda shode harki webe khodesho dare man alan modir webe to ham hastam .vali bazam nemidonam bekhoda hangidam ghati daram komakam kon ye cocholo tozih bedee vaaaaaaaaaaai
سلام.چرا میخواهین مدیریت وبلاگتونو بدین به من؟یعنی خودتون یک وبلاگ دیگه دارین یا خسته شدین؟
سلام دوست گرامی وبلاگت خیلی خوبه دستت درد نکنه قالبش هم بسیار زیبا بود .به وب من هم یه سری بزن.
e salam agha masoud e bashe pas vali shoma ham bia chera nemiai man tanha nemitonam makhsosan in ke beram daneshgah
چون فردا هی تو روش می زنی تو بودی اومدی خواستگاریم
اگه من ترا نمی گرفتم کی بهت نگاه می کرد
شانس ما را نگاه کن کی اومده خواستگاری ما
آدم رو برق می گیره ما را چراغ موشی